Τίτλοι Ειδήσεων

 

Σε κίνδυνο ακόμη και η μισθοδοσία της ΕΛΒΟ PDF Εκτύπωση E-mail
Παρασκευή, 28 Ιανουάριος 2011 09:54

 

 

 

alt Της Μαρίας Μαθιοπούλου
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.


Το ενδεχόμενο να μην μπορεί να καταβάλει ούτε τη μισθοδοσία των 550 εργαζομένων της από τον επόμενο μήνα αντιμετωπίζει η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ), η οποία βρίσκεται στη μεγαλύτερη ανάγκη για ρευστό από ποτέ.
Για την ώρα προσπαθεί, έχοντας πάρει μια καταρχήν εγγύηση του δημοσίου, να ανοίξει μια πιστωτική γραμμή σε τράπεζες που θα της εξασφαλίσει 15 εκατ. ευρώ για κεφάλαια κίνησης αλλά και 15 εκατ. ευρώ για την έκδοση εγγυητικών επιστολών, ώστε να συμμετέχει σε διαγωνισμούς. Προς αυτή την κατεύθυνση βρίσκεται σε διαπραγμάτευση με δύο χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, την Εθνική και την Τράπεζα Πειραιώς.Αν η διαπραγμάτευση αυτή δεν φέρει καρπούς εντός του Φεβρουαρίου για να λάβει μια ανάσα ρευστότητας, τα πράγματα θα είναι πολύ δύσκολα.
Η κρίσιμη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, της τάξεως των 24 εκατ. ευρώ, που ήταν το βασικό θέμα της προγραμματισμένης για χθες γενικής συνέλευσης, μένει ανοιχτή, καθώς ουδείς μέτοχος παρέστη, με συνέπεια τη ματαίωσή της. Ο λόγος για την απουσία του εκπροσώπου του δημοσίου, που είναι και ο μεγαλομέτοχος στην εταιρεία, ήταν πως δεν είχε ουσιαστικά καμία εντολή άνωθεν, με τους υπόλοιπους μετόχους να ακολουθούν. Η δρομολογούμενη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου θα επέτρεπε ουσιαστικά κεφαλαιοποίηση χρέους της εταιρείας προς το δημόσιο, το οποίο προέκυψε από παλαιό δάνειο 23 εκατ. ευρώ που είχε ληφθεί το 1997 με την εγγύησή του. Χωρίς ρευστό και χωρίς απόφαση για την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου η ΕΛΒΟ από τις αρχές Φεβρουαρίου δεν θα μπορεί να λάβει ούτε καν φορολογική ενημερότητα, καθώς η προθεσμία για την καταβολή δόσης προς την εφορία για την εν λόγω οφειλή εκπνέει στις 31 Ιανουαρίου. Πληροφορίες θέλουν τη μειοψηφία των μετόχων να μην επιθυμεί να συμμετάσχει στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, κάτι όμως που δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί.
Το 2010 οι ζημίες της εταιρείας ανήλθαν σε 20 εκατ. ευρώ, ενώ ο τζίρος βυθίστηκε στα 29 εκατ. ευρώ. Για να πετύχει το break even η ΕΛΒΟ, που έχει μηνιαίως ανάγκες για μισθοδοσία και πάγια έξοδα άνω των 2 εκατ. ευρώ, χρειάζεται τζίρο τουλάχιστον 70 εκατ. ευρώ.
“Δεν έχουμε ούτε οξυγόνο για τις οξυγονοκολλήσεις”, ανέφερε χαρακτηριστικά εργαζόμενος, θέλοντας να δώσει τις διαστάσεις του προβλήματος, τονίζοντας πως η πολιτική βούληση να μην κλείσει η εταιρεία υπάρχει, κανείς όμως δεν τους εξηγεί πώς ακριβώς θα αποφευχθεί ο σκόπελος. Η έλλειψη ρευστότητας δημιουργεί προβλήματα και στην εκτέλεση του προγράμματος κατασκευής στρατιωτικών φορτηγών για τις κυπριακές ένοπλες δυνάμεις. Αν και, όπως διευκρινίζεται από τη διοίκηση, το πρόγραμμα προς το παρόν δεν κινδυνεύει -έχει ήδη παραδοθεί το ένα τρίτο της παραγγελίας-, σε περίπτωση προβλήματος θα εξεταστούν και άλλες εναλλακτικές χρηματοδοτικές λύσεις.

Σχέδια για φορτηγό προς εξαγωγή
Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΛΒΟ Δημήτρης Παπακώστας προσπαθεί να δει και μια αισιόδοξη προοπτική. Εκτιμά πως, αν εξασφαλιστεί η ρευστότητα άμεσα, αν προχωρήσει η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, αποκαθιστώντας και τα αρνητικά ίδια κεφάλαια της εταιρείας, και βοηθήσει το δημόσιο να πάρει η ΕΛΒΟ εργασίες των ενόπλων δυνάμεων, μπορεί να προχωρήσει το επιχειρησιακό πρόγραμμα της εταιρείας, που μιλά για κερδοφορία από το 2012 και μείωση ζημιών κατά 60% εντός του 2011. Το 2011 και το 2012 θα επιδιωχθούν, σύμφωνα με τον κ. Παπακώστα, προγράμματα συντηρήσεων από τον ελληνικό στρατό, που έχουν μεγαλύτερο περιθώριο κέρδους για την ΕΛΒΟ, κατασκευές οχημάτων του πολιτικού τομέα, όπως απορριμματοφόρα, αστικά λεωφορεία και πυροσβεστικά. Μάλιστα ο κ. Παπακώστας έκανε γνωστό ότι η ΕΛΒΟ ενδιαφέρεται για την κατασκευή νέων απορριμματοφόρων, αλλά και για την επισκευή των παλαιών για τον δήμο Θεσσαλονίκης, ενώ βρίσκεται σε επαφή και με άλλους δήμους της χώρας.
Στα πιο μακροπρόθεσμα πλάνα, στόχος από το 2013 είναι η παραγωγή φορτηγού χαμηλού κόστους, γενικής ή ειδικής χρήσης, που θα κατευθυνθεί σε χώρες της Αφρικής και της Ασίας, κατά το μοντέλο της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας, που εξήγαγε επώνυμο προϊόν. Το πρότζεκτ αυτό χρειάζεται περίπου δύο χρόνια για να μπει σε παραγωγή, ενώ προς αυτή την κατεύθυνση γίνονται επαφές με οίκους του κλάδου από το εξωτερικό, αλλά και με ελληνικές εταιρείες.
    

Παραμένει ο στόχος της ιδιωτικοποίησης

Η ιδιωτικοποίηση της ΕΛΒΟ παραμένει στις προθέσεις του δημοσίου.  Όπως ανέφερε ο πρόεδρός της, υπάρχει ενδιαφέρον από πολλές χώρες. Πάντως το ποσοστό που θα διατεθεί προς πώληση δεν έχει ακόμα αποφασιστεί, ενώ δεν αποκλείεται να συμμετάσχουν στη διαδικασία και οι υπόλοιποι μέτοχοι, πλην του δημοσίου. Επιδίωξη του δημοσίου είναι οι ενδιαφερόμενες εταιρείες να προέρχονται από τον χώρο των οχημάτων, ώστε να μπορούν να συμβάλλουν στη στρατηγική ανάπτυξη της ΕΛΒΟ. Για την ώρα πάντως δεν έχει ακόμη ορισθεί σύμβουλος αποκρατικοποίησης για την εταιρεία.  
 

Τη Δευτέρα το Σωματείο των Εργαζομένων στην ΕΛΒΟ θα συναντηθεί προκειμένου να αποφασισθούν κινητοποιήσεις για το επόμενο διάστημα.