Τίτλοι Ειδήσεων

 

«Μάχη» εκατομμυρίων για την απόκτηση του skroutz.gr PDF Εκτύπωση E-mail
Πέμπτη, 04 Ιανουάριος 2018 10:23

 Πόσο μπορεί να πουληθεί μία έξυπνη ιδέα στο διαδίκτυο; Η απάντηση είναι μάλλον απλή: όσο την αποτιμά η αγορά. Ο λόγος εν προκειμένου για τον ιδιαίτερα πετυχημένα διαδικτυακό τόπο skroutz.gr που σήμερα έχει φτάσει τα 20 εκατ ευρώ και το ποντάρισμα συνεχίζεται. Όλα ξεκίνησαν όταν η εταιρία που κατέχει το 50% καθ΄ υπόδειξη των τραπεζών προχωρά στην πώληση του ποσοστού της.

Η Dionic, εισηγμένη στο Χρηματιστήριο και με πολλά δάνεια υπό την πίεση των πιστωτριών τραπεζών και κυρίως της Eurobank, αποφασίζει να πουλήσει.

Για το 50% της «Σκρουτζ» ενδιαφέρον έχουν εκφράσει οι τρεις ιδρυτές της και βασικά μέλη της διοίκησης της επιχείρησης που κατέχουν το δικαίωμα πρώτης άρνησης. Το αρχικό προσφερθέν τίμημα ωστόσο ανετράπη, καθώς για την απόκτηση του 50% των μετοχών της εταιρείας, κυριότητας Dionic, εξέφρασαν ενδιαφέρον πολλές εταιρείες της αγοράς πληροφορικής που πρόσφεραν περισσότερα. Η αρχική αποτίμηση της «Σκρουτζ» ανερχόταν σε 10 εκατ. ευρώ, αλλά τώρα οι αποτιμήσεις την ανεβάζουν στα επίπεδα των 20 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, ο διαγωνισμός συνεχίζεται. Η μεταβίβαση ωστόσο του 50% της εταιρείας είναι πιο πολύπλοκη απ’ όσο φαίνεται. Αυτό συμβαίνει επειδή συνοδεύεται από ένα γενικότερο σχέδιο μείωσης του δανεισμού της Dionic, του οποίου η πώληση του ποσοστού της (50%) στη «Σκρουτζ» είναι μόνον ένα κομμάτι του. Η συγκεκριμένη πώληση θα πρέπει να συνοδευτεί και από άλλες διαθέσεις περιουσιακών στοιχείων της Dionic, με βασικό στόχο ο δανεισμός της από περίπου 52 εκατ. να μειωθεί ακόμη στα περίπου 10 εκατ.

Πως ξεκίνησε το skroutz.gr

Πριν από 18 περίπου χρόνια, κάπου το 2005, όταν ακόμη και το facebook ήταν περίπου άγνωστο στην Ελλάδα, τρεις φίλοι ο Βασίλης Δήμου, ο Γιώργος Αυγουστίδης και ο Γιώργος Χατζηγεωργίου) αποφασίζουν να δημιουργήσουν μια ιστοσελίδα η οποία θα συγκεντρώνει τις τιμές προϊόντων από τα ηλεκτρονικά καταστήματα και θα συγκρίνει κόστος και επιδόσεις, ώστε ο καταναλωτής να μπορεί να επιλέγει το καλύτερο σύμφωνα με τις απαιτήσεις του.

Η εταιρεία ιδρύθηκε επισήμως το 2007 και οι τρεις φίλοι συμμάχησαν τότε με τον επιχειρηματία Θωμά Ρούμπα, της εισηγμένης στο Χρηματιστήριο εταιρείας Dionic, που έβαλε 300.000 ευρώ για να αποκτήσει το 50% των μετοχών.

Τα χρόνια πέρασαν, το ίντερνετ μπήκε και στο τελευταίο σπίτι, τα νέα «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα εκτίναξαν τον τζίρο των οnline πωλήσεων και η διαδικτυακή έμπνευση των τριών φίλων καθιερώθηκε ως η μεγαλύτερη, εγκυρότερη και αποτελεσματικότερη μηχανή αναζήτησης αλλά και αγοράς προϊόντων -κυρίως αλλά όχι μόνον- τεχνολογίας.

Ο ετήσιος τζίρος του skroutz.gr ξεπερνά τα 7,5 εκατ. Η εταιρεία απασχολεί 150 εργαζόμενους και συνεργάζεται με περισσότερα από 2.650 ηλεκτρονικά καταστήματα. Τον διαδικτυακό χώρο αγορών (marketplace) συμβουλεύονται 7,3 εκατομμυρία. μοναδικοί επισκέπτες κάθε μήνα. Η εταιρεία επεκτάθηκε και δημιούργησε την υπηρεσία «Έξυπνο καλάθι του Skroutz» για φαρμακευτικά και καλλυντικά είδη, η οποία παρουσιάζει σταθερή ανάπτυξη από το 2016. Πριν από 4 χρόνια ιδρύθηκε μία θυγατρική στην Κωνσταντινούπολη και πριν από δύο χρόνια μια άλλη θυγατρική στο Λονδίνο (με την ορθή αναγραφή της ονομασίας Scrooge και όχι Skroutz, που στ’ αγγλικά δεν σημαίνει τίποτα). Από το 2015 υπάρχει μία ακόμη σημαντική στρατηγική επένδυση – συνεργασία με το online handmade marketplace jamjar.gr.

Αντιθέτως, η εισηγμένη Dionic αντιμετωπίζει εδώ και χρόνια σοβαρά οικονομικά προβλήματα. Χρωστά περισσότερα από 52 εκατ. ευρώ στις τράπεζες, οι οποίες τώρα την πιέζουν να πουλήσει τα περιουσιακά της στοιχεία για να μειώσει τον δανεισμό της στα 10 εκατ. ευρώ. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι από τις πιστώτριες τράπεζες ηγετικό ρόλο διαδραματίζει η Eurobank. H Dionic, ως παθητικός μέτοχος της Skroutz, κάθε χρόνο εισέπραττε μόνο τα μερίσματα χωρίς άλλη συμμετοχή. Στην αρχική συμφωνία προβλεπόταν ότι αν θελήσει να αποχωρήσει «ο κύριος 50%», οι αρχικοί τρεις μέτοχοι είχαν το δικαίωμα πρώτης επιλογής, δηλαδή να καταθέσουν αυτοί πρόταση εξαγοράς.

Η Deloitte ανέλαβε να αποτιμήσει την εταιρεία με βάση τους δημοσιευμένους ισολογισμούς του 2015 και αποφάνθηκε ότι 5 εκατ. ευρώ είναι το ελάχιστο τίμημα για το 50% της επιχείρησης. Στις 27 Δεκεμβρίου 2017 οι τρεις αρχικοί συνεταίροι (Βασίλης Δήμου, Γιώργος Αυγουστίδης και Γιώργος Χατζηγεωργίου) κατέθεσαν επίσημη πρόταση 10 εκατ. ευρώ για το 50% των μετοχών που κατείχε η Dionic.

Ξαφνικά, όμως, εμφανίστηκε ένας ακόμη διεκδικητής: Η εταιρεία Viva.gr, που ανήκει στον επιχειρηματία Χ. Καρώνη και δραστηριοποιείται στον τομέα των ηλεκτρονικών υπηρεσιών πληρωμών, αποφάσισε να καταθέσει πρόταση.

Είναι προφανές ότι το διαδικτυακό παιχνίδι των τριών φίλων έχει μεγαλώσει εντυπωσιακά. Πληροφορίες αναφέρουν ότι για την εξαγορά του 50% του www.skroutz.gr ενδιαφέρθηκε και ένα επενδυτικό σχήμα, ένα από τα καινούργια funds που έχουν στηθεί πρόσφατα για να εκμεταλλευτεί τις αυθεντικές ευκαιρίες της κουρασμένης, υπερχρεωμένης ελληνικής οικονομίας που προσπαθεί να σταθεί στα πόδια της.

Οι αρχικοί μέτοχοι πάντως δηλώνουν ότι θα κάνουν ότι περνάει από το χέρι τους και την τσέπη τους για να μην χάσουν την εταιρία που δημιούργησαν μέσα από τα χέρια τους.

Του Θανάση Παπαδή

newsit.gr